Europejski UrzÄ d Nadzoru GieÅd i Papierów WartoÅciowych (ESMA) opublikowaÅ swój finalny raport z wytycznymi dla paÅstw czÅonkowskich, przygotowujÄ cych siÄ do ostatecznej implementacji regulacji rynków aktywów kryptograficznych (MiCA).
Pierwsze przepisy w ramach regulacji MiCA zaczÄÅy obowiÄ zywaÄ w czerwcu 2024 roku, a peÅna implementacja ma nastÄ piÄ do 30 grudnia. Najnowsze wytyczne ESMA majÄ pomóc paÅstwom czÅonkowskim, które wciÄ Å¼ zmagajÄ siÄ z niejasnoÅciami regulacyjnymi w ostatnich etapach wdrażania przepisów.
Jak wczeÅniej informowano, rynek stablecoinów dynamicznie rozwija siÄ w ramach wytycznych MiCA. Jednak jeszcze 10 grudnia co najmniej szeÅÄ paÅstw Unii Europejskiej â Belgia, WÅochy, Polska, Portugalia, Luksemburg i Rumunia â zgÅaszaÅo trudnoÅci z dotrzymaniem koÅcoworocznego terminu z powodu niepewnoÅci i braków w pierwotnej dokumentacji regulacyjnej MiCA.
Wyzwania zwiÄ zane z niejasnoÅciÄ przepisów
WedÅug raportu ESMA:
âInteresariusze ogólnie docenili przejrzystoÅÄ projektu wytycznych oraz kompleksowe podejÅcie ESMA. Kilku respondentów podkreÅliÅo jednak potrzebÄ wiÄkszej jasnoÅci w zakresie specyficznych kryteriów i warunków, podczas gdy inni wyrazili obawy dotyczÄ ce potencjalnego obciÄ Å¼enia administracyjnego, jakie mogÄ naÅożyÄ wytyczne.â
W okresie konsultacji aktywnie uczestniczyli zarówno przedstawiciele paÅstw czÅonkowskich, jak i branży. Opinie te pozwoliÅy ESMA sformuÅowaÄ wytyczne odnoszÄ ce siÄ do 12 kluczowych obszarów, gÅównie dotyczÄ cych klasyfikacji konkretnych aktywów i ich prawnego wykorzystania.
NajwiÄkszym wyzwaniem byÅo unikniÄcie różnic w interpretacji przepisów MiCA przez poszczególne paÅstwa czÅonkowskie.
âKilku respondentów podkreÅliÅo możliwoÅÄ wystÄ pienia niepewnoÅci prawnej z powodu zakresu wytycznych i sposobu, w jaki warunki oraz kryteria szczegóÅowo opisane w wytycznych mogÄ byÄ rozumiane przez krajowe organy nadzoru (NCA)â â napisaÅa ESMA, ostrzegajÄ c przed ryzykiem ârozbieżnych interpretacji w różnych paÅstwach czÅonkowskichâ.
Próby ujednolicenia podejÅcia
Aby odpowiedzieÄ na te obawy, ESMA opracowaÅa seriÄ scenariuszy objaÅniajÄ cych różne aspekty regulacji aktywów cyfrowych w ramach MiCA. Jednak, jak zauważono w raporcie, wytyczne nie uwzglÄdniajÄ âprzykÅadów rzeczywistychâ, ponieważ ESMA nie może opiniowaÄ na temat klasyfikacji konkretnych kryptowalut lub podobnych aktywów.
W raporcie odniesiono siÄ również do Dyrektywy w sprawie Rynków Instrumentów Finansowych II (MiFID II), wdrożonej po globalnym kryzysie finansowym z 2008 roku w celu ujednolicenia praktyk finansowych w UE. PaÅstwa czÅonkowskie domagajÄ siÄ aktualizacji tej regulacji, aby zawieraÅa wyraźnÄ definicjÄ aktywów kryptograficznych jako instrumentów finansowych.
W odpowiedzi ESMA zasugerowaÅa doprecyzowanie zasad MiFID II bez zmiany definicji instrumentów finansowych. Takie podejÅcie miaÅoby na celu znalezienie równowagi miÄdzy okreÅleniem kryteriów klasyfikacji aktywów kryptograficznych a wprowadzeniem jednolitego podejÅcia do regulacji.
Problemy z klasyfikacjÄ i neutralnoÅciÄ technologicznÄ
Inne zgÅaszane problemy dotyczyÅy braku jasnoÅci w przepisach MiCA w zakresie okreÅlania, które aktywa można legalnie przenosiÄ, jak promowaÄ i zapewniaÄ âneutralnoÅÄ technologicznÄ â oraz jak stosowaÄ klasyfikacje takie jak âpapiery wartoÅcioweâ, âinstrumenty pochodneâ czy âuprawnienia do emisjiâ w odniesieniu do różnych typów aktywów kryptograficznych.
Mimo że jest to ostateczny raport wytycznych przed terminem 30 grudnia, ESMA w swoim 49-stronicowym dokumencie zapewnia, że bÄdzie kontynuowaÄ wspóÅpracÄ z ustawodawcami i interesariuszami, aby rozwijaÄ wiÄkszÄ jasnoÅÄ regulacyjnÄ , nie zmieniajÄ c jednak samej treÅci przepisów.