Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) opublikował swój finalny raport z wytycznymi dla państw członkowskich, przygotowujących się do ostatecznej implementacji regulacji rynków aktywów kryptograficznych (MiCA).
Pierwsze przepisy w ramach regulacji MiCA zaczęły obowiązywać w czerwcu 2024 roku, a pełna implementacja ma nastąpić do 30 grudnia. Najnowsze wytyczne ESMA mają pomóc państwom członkowskim, które wciąż zmagają się z niejasnościami regulacyjnymi w ostatnich etapach wdrażania przepisów.
Jak wcześniej informowano, rynek stablecoinów dynamicznie rozwija się w ramach wytycznych MiCA. Jednak jeszcze 10 grudnia co najmniej sześć państw Unii Europejskiej — Belgia, Włochy, Polska, Portugalia, Luksemburg i Rumunia — zgłaszało trudności z dotrzymaniem końcoworocznego terminu z powodu niepewności i braków w pierwotnej dokumentacji regulacyjnej MiCA.
Wyzwania związane z niejasnością przepisów
Według raportu ESMA:
„Interesariusze ogólnie docenili przejrzystość projektu wytycznych oraz kompleksowe podejście ESMA. Kilku respondentów podkreśliło jednak potrzebę większej jasności w zakresie specyficznych kryteriów i warunków, podczas gdy inni wyrazili obawy dotyczące potencjalnego obciążenia administracyjnego, jakie mogą nałożyć wytyczne.”
W okresie konsultacji aktywnie uczestniczyli zarówno przedstawiciele państw członkowskich, jak i branży. Opinie te pozwoliły ESMA sformułować wytyczne odnoszące się do 12 kluczowych obszarów, głównie dotyczących klasyfikacji konkretnych aktywów i ich prawnego wykorzystania.
Największym wyzwaniem było uniknięcie różnic w interpretacji przepisów MiCA przez poszczególne państwa członkowskie.
„Kilku respondentów podkreśliło możliwość wystąpienia niepewności prawnej z powodu zakresu wytycznych i sposobu, w jaki warunki oraz kryteria szczegółowo opisane w wytycznych mogą być rozumiane przez krajowe organy nadzoru (NCA)” — napisała ESMA, ostrzegając przed ryzykiem „rozbieżnych interpretacji w różnych państwach członkowskich”.
Próby ujednolicenia podejścia
Aby odpowiedzieć na te obawy, ESMA opracowała serię scenariuszy objaśniających różne aspekty regulacji aktywów cyfrowych w ramach MiCA. Jednak, jak zauważono w raporcie, wytyczne nie uwzględniają „przykładów rzeczywistych”, ponieważ ESMA nie może opiniować na temat klasyfikacji konkretnych kryptowalut lub podobnych aktywów.
W raporcie odniesiono się również do Dyrektywy w sprawie Rynków Instrumentów Finansowych II (MiFID II), wdrożonej po globalnym kryzysie finansowym z 2008 roku w celu ujednolicenia praktyk finansowych w UE. Państwa członkowskie domagają się aktualizacji tej regulacji, aby zawierała wyraźną definicję aktywów kryptograficznych jako instrumentów finansowych.
W odpowiedzi ESMA zasugerowała doprecyzowanie zasad MiFID II bez zmiany definicji instrumentów finansowych. Takie podejście miałoby na celu znalezienie równowagi między określeniem kryteriów klasyfikacji aktywów kryptograficznych a wprowadzeniem jednolitego podejścia do regulacji.
Problemy z klasyfikacją i neutralnością technologiczną
Inne zgłaszane problemy dotyczyły braku jasności w przepisach MiCA w zakresie określania, które aktywa można legalnie przenosić, jak promować i zapewniać „neutralność technologiczną” oraz jak stosować klasyfikacje takie jak „papiery wartościowe”, „instrumenty pochodne” czy „uprawnienia do emisji” w odniesieniu do różnych typów aktywów kryptograficznych.
Mimo że jest to ostateczny raport wytycznych przed terminem 30 grudnia, ESMA w swoim 49-stronicowym dokumencie zapewnia, że będzie kontynuować współpracę z ustawodawcami i interesariuszami, aby rozwijać większą jasność regulacyjną, nie zmieniając jednak samej treści przepisów.