W piÄ tek globalna awaria technologiczna zakÅóciÅa dziaÅalnoÅÄ wielu branż: linie lotnicze wstrzymywaÅy loty, niektórzy nadawcy zawiesili dziaÅalnoÅÄ, a problemy systemowe dotknÄÅy wszystkie obszary, od bankowoÅci po opiekÄ zdrowotnÄ .
American Airlines (AAL.O), Delta Airlines (DAL.N), United Airlines (UAL.O) oraz Allegiant Air (ALGT.O) zawiesiÅy loty, powoÅujÄ c siÄ na problemy komunikacyjne. Decyzja zapadÅa krótko po tym, jak Microsoft (MSFT.O) ogÅosiÅ rozwiÄ zanie problemu z usÅugami chmurowymi, które dotknÄÅy kilku tanich przewoźników, choÄ nie byÅo od razu jasne, czy te problemy sÄ powiÄ zane.
âAwaria oprogramowania stron trzecich wpÅywa na systemy komputerowe na caÅym Åwiecie. Podczas gdy pracujemy nad przywróceniem tych systemów, wstrzymujemy wszystkie samoloty na lotniskach wylotowychâ, podaÅa United Airlines w oÅwiadczeniu. âLoty już w powietrzu kontynuujÄ podróż do swoich miejsc docelowychâ.
Awarie miaÅy szeroki zasiÄg.
PrzemysÅ turystyczny byÅ jednym z najbardziej dotkniÄtych, a lotniska na caÅym Åwiecie, w tym w Tokio, Amsterdamie, Berlinie i kilku hiszpaÅskich lotniskach, zgÅaszaÅy problemy z systemami i opóźnienia.
MiÄdzynarodowe linie lotnicze, w tym Ryanair (RYA.I), najwiÄksza europejska linia lotnicza pod wzglÄdem liczby pasażerów, ostrzegaÅy o problemach z systemami rezerwacyjnymi i innymi zakÅóceniami.
W Wielkiej Brytanii systemy rezerwacyjne używane przez lekarzy byÅy offline, zgodnie z wieloma raportami medycznymi na X, podczas gdy Sky News, jeden z gÅównych nadawców wiadomoÅci w kraju, byÅ poza antenÄ , przepraszajÄ c za niemożnoÅÄ transmisji na żywo.
Banki i inne instytucje finansowe od Australii po Indie i RPA ostrzegaÅy klientów o zakÅóceniach w ich usÅugach, podczas gdy LSEG Group (LSEG.L) zgÅosiÅa awariÄ swojej platformy danych i wiadomoÅci Workspace.
Dostawca usÅug chmurowych Amazon, AWS, poinformowaÅ w oÅwiadczeniu, że âbada zgÅoszenia dotyczÄ ce problemów z ÅÄ cznoÅciÄ z instancjami Windows EC2 i Workspaces w ramach AWSâ.
Nie byÅo od razu jasne, czy wszystkie zgÅoszone awarie byÅy zwiÄ zane z problemami CrowdStrike, czy też istniaÅy inne problemy.
Kto jest winien problemu?
RzÄ d Australii poinformowaÅ, że awarie dotykajÄ ce tamtejsze media, banki i firmy telekomunikacyjne wydajÄ siÄ byÄ zwiÄ zane z problemem globalnej firmy zajmujÄ cej siÄ cyberbezpieczeÅstwem CrowdStrike (CRWD.O).
WedÅug alertu wysÅanego przez CrowdStrike do swoich klientów, który zostaÅ przejrzany przez Reuters, oprogramowanie âFalcon Sensorâ firmy powoduje awarie systemu Microsoft Windows i wyÅwietla niebieski ekran, znany nieformalnie jako âBlue Screen of Deathâ.
Alert, który zostaÅ wysÅany w piÄ tek o godzinie 0530 GMT, zawieraÅ również rÄczne obejÅcie majÄ ce na celu rozwiÄ zanie problemu.