W piątek globalna awaria technologiczna zakłóciła działalność wielu branż: linie lotnicze wstrzymywały loty, niektórzy nadawcy zawiesili działalność, a problemy systemowe dotknęły wszystkie obszary, od bankowości po opiekę zdrowotną.
American Airlines (AAL.O), Delta Airlines (DAL.N), United Airlines (UAL.O) oraz Allegiant Air (ALGT.O) zawiesiły loty, powołując się na problemy komunikacyjne. Decyzja zapadła krótko po tym, jak Microsoft (MSFT.O) ogłosił rozwiązanie problemu z usługami chmurowymi, które dotknęły kilku tanich przewoźników, choć nie było od razu jasne, czy te problemy są powiązane.
„Awaria oprogramowania stron trzecich wpływa na systemy komputerowe na całym świecie. Podczas gdy pracujemy nad przywróceniem tych systemów, wstrzymujemy wszystkie samoloty na lotniskach wylotowych”, podała United Airlines w oświadczeniu. „Loty już w powietrzu kontynuują podróż do swoich miejsc docelowych”.
Awarie miały szeroki zasięg.
Przemysł turystyczny był jednym z najbardziej dotkniętych, a lotniska na całym świecie, w tym w Tokio, Amsterdamie, Berlinie i kilku hiszpańskich lotniskach, zgłaszały problemy z systemami i opóźnienia.
Międzynarodowe linie lotnicze, w tym Ryanair (RYA.I), największa europejska linia lotnicza pod względem liczby pasażerów, ostrzegały o problemach z systemami rezerwacyjnymi i innymi zakłóceniami.
W Wielkiej Brytanii systemy rezerwacyjne używane przez lekarzy były offline, zgodnie z wieloma raportami medycznymi na X, podczas gdy Sky News, jeden z głównych nadawców wiadomości w kraju, był poza anteną, przepraszając za niemożność transmisji na żywo.
Banki i inne instytucje finansowe od Australii po Indie i RPA ostrzegały klientów o zakłóceniach w ich usługach, podczas gdy LSEG Group (LSEG.L) zgłosiła awarię swojej platformy danych i wiadomości Workspace.
Dostawca usług chmurowych Amazon, AWS, poinformował w oświadczeniu, że „bada zgłoszenia dotyczące problemów z łącznością z instancjami Windows EC2 i Workspaces w ramach AWS”.
Nie było od razu jasne, czy wszystkie zgłoszone awarie były związane z problemami CrowdStrike, czy też istniały inne problemy.
Kto jest winien problemu?
Rząd Australii poinformował, że awarie dotykające tamtejsze media, banki i firmy telekomunikacyjne wydają się być związane z problemem globalnej firmy zajmującej się cyberbezpieczeństwem CrowdStrike (CRWD.O).
Według alertu wysłanego przez CrowdStrike do swoich klientów, który został przejrzany przez Reuters, oprogramowanie „Falcon Sensor” firmy powoduje awarie systemu Microsoft Windows i wyświetla niebieski ekran, znany nieformalnie jako „Blue Screen of Death”.
Alert, który został wysłany w piątek o godzinie 0530 GMT, zawierał również ręczne obejście mające na celu rozwiązanie problemu.