Tim Sweeney, CEO Epic Games, zapowiada długoterminowy plan dla Unreal Engine i Fortnite, który może stworzyć cyfrowy rynek aktywów, o jakim marzą gracze Web3 od początku istnienia metaverse.

W wywiadzie dla The Verge Sweeney omówił nadchodzący Unreal Engine 6. Unreal to jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia gier, wykorzystywana przez twórców na całym świecie. Oprócz Fortnite, silnik ten napędza takie gry jak seria Mass Effect oraz dziesiątki innych produkcji klasy AAA.

reklama

Unreal Engine 5 zadebiutował w 2022 roku, a wiele z jego możliwości nie zostało jeszcze w pełni zaprezentowanych. Dla przykładu, 6 października 2023 roku studio 343 Industries, twórcy Halo, ogłosiło, że pracuje nad kilkoma tytułami opartymi na Unreal Engine 5. Zwykle cykl życia silnika do gier trwa od siedmiu do dziesięciu lat, więc Unreal Engine 6 pojawi się prawdopodobnie dopiero po 2030 roku.

Ambitne cele Epic Games

Według Sweeneya, Epic Games ma ambitne cele dla swojego flagowego oprogramowania. Sugeruje on, że zbliża się przełom w rozwoju gier wieloosobowych.

„Gracze coraz bardziej skłaniają się ku grom, w które mogą grać z przyjaciółmi” – mówi Sweeney. „Wydają też więcej na cyfrowe przedmioty w grach, które ufają, że będą mogli używać przez długi czas.”

Przykładem sukcesu takiego modelu jest Fortnite, ale gry takie jak Grand Theft Auto Online również pokazują, że odpowiednia formuła może przekształcić cyfrowe aktywa w źródło dochodu dla firm. Sweeney podkreśla jednak, że ekosystem gier musi wyjść poza ograniczone platformy i przekształcić się w prawdziwy metaverse.

„Jeśli tylko bawisz się grą, dlaczego miałbyś wydawać pieniądze na przedmiot, którego już nigdy nie użyjesz?” – pyta Sweeney. „Interoperacyjna gospodarka zwiększy zaufanie graczy, że ich wydatki na cyfrowe dobra będą miały długotrwałą wartość, niezależnie od platformy, z której korzystają.”

Interoperacyjność

W ostatnich latach branża gier doświadczyła masowych zwolnień, dotykających także gigantów jak Epic Games, które we wrześniu 2023 roku zredukowało zatrudnienie o 16%, zwalniając 830 pracowników. Częściowo jest to wynik boomu w czasie pandemii COVID-19, gdy branża gier odnotowała bezprecedensowy wzrost, a teraz reorganizuje się po tym okresie.

Dla Epic Games rozwiązaniem przyszłości jest, według Sweeneya, komodytyzacja cyfrowych aktywów, znana z kryptowalut i technologii blockchain. Saxs Persson, wiceprezes Epic Games, wyjaśnia, że firma dąży do stworzenia interoperacyjnego świata, w którym gracze mogą przechodzić między platformami, takimi jak Roblox, Minecraft i Fortnite.

Chociaż Roblox i Minecraft powstały na różnych silnikach, interoperacyjność jest już brana pod uwagę w projektowaniu Unreal Engine 6. By to umożliwić, prawdopodobnie konieczne będzie zastosowanie technologii blockchain, aby zapewnić zaufaną weryfikację bez naruszania prywatności firm.